Tumlepladsen Photoshop tutorials, Foto tutorials, billeder

26sep/120

Black & White set point – i camera RAW

Det første man burde gøre ved alle sine fotos er at sikre sig man starter med at lave et godt sort/hvidt udgangspunkt.
Det kan redde mange billeder. Næsten alle billeder kan blive bedre af lidt sort/hvid setpoint redigering.

Før brugte man tit curves i photoshop og så brugte man først white-picker (lille pincet) og derefter black-picker.
Men det var bare lidt på lykke og fromme.

Det er meget mere nøjagtigt at bruge camera-RAW og black/white slider.

Her vil jeg prøve med et mislykket billed hvor min flash ikke var klar - normalt ville man bare slette det.

Der findes flere måder at bruge disse sliders på.
I camera-RAW 6.0 (samme som i Lightroom 3)kan man trykke på de små trekanter øverst til højre i det lille historik billed.

Den til venstre viser så en blå farve i billedet hvor der er total sort og ingen detaljer.

Den til højre viser så en rød farve i billedet hvor der er total hvidt og ingen detaljer.

Nu kan man tage sliderfill og black og ændre dem til det røde og blå forsvinder/minimeres.

I camera-RAW 7.0 (samme som i lightroom 4.0) er der en lidt bedre mulighed. (Man kan dog stadig også gøre som i camera-RAW 6.0.)

Der er en slider for WHITE og en for BLACK. (Klik på billedet for at forstørre det)

Måden man gør det på er at lade de to trekanter forblive "slukket". Tryk ALT ned og med mus tager du fat i slider.
Når du gør det bliver billedet sort og du kan slide den hvide til du begynder at få farve, så er du på kanten af  hvor der stadig er tegning. Når lyset er hvidt er det et område hvor der er brændt ud og ingen detaljer. Derfor skal man lige trække en anelse tilbage hvis man ønsker tegning i området.
Det samme gør man med den sorte - der bliver billedet helt hvidt og der begynder at komme sorte tegninger frem.

 

Skal man altid gøre dette. Nej man skal passe på. Hvis du f.eks. har taget et billed i solnedgang er der måske intet der skal være helt hvidt.
Den sorte kan man nogle gange godt leve med at der er områder der bliver helt sorte - nogle gange fremhæver det billedet.

Men prøv at tage et billed som du synes er OK og ændre lidt på black/white setpoints - du vil ofte se at det lige løfter det lidt mere.

Og så kan du arbejde med det i photoshop - f.eks. fjerne det sorte øverst i bileldet etc.

 

Tagged som: Ingen kommentarer
26sep/120

Et par billeder som inspiration

19sep/120

PONG – videospil fra the old days – i Monty Python version

Kun for sjov : kom til at tænke på det første solgte videospil - vi er da kommet langt :-)

Her i en version der er inspireret af Monty Python som er lige så gamle :-) Husk lyd

12sep/120

En composition – opbygning af et billed

Dette billed er lidt fjollet - men øvelsen med at lave disse billeder gør det lettere næste gang du står over for et problem i photoshop - nogle af disse teknikker kan sagtens bruges i "normale" billeder. Har lavet en lille video som i meget grove træk viser opbygningen af billedet.

Her et andet eksempel på et jeg har opbygget på samme måde - blot for inspiration

8sep/120

Lav en to delt jord – lettere end det ser ud

Først finder du et billed af en jord - f.eks. på en gartis stoc-side som denne :
http://www.sxc.hu/photo/1378207

 

KLIK på de små billeder herunder for at se en lidt større opløsning.

Fritlæg den - altså slet alt det hvide så jorden er isoleret.

Åbne et retangulært dokument feks. 1000x1000px - placer den fritlagte jord og scaler den ned med free transform (CTRL+T)

Med retangular marqee tool trækkes en kasse over den øverste del af jorden og tryk CTRL+J for at lave et nyt lag med denne del.
Slet samtidig nøjagtig den samme del på den hele jord.
Nu skulle du gerne have 2 halvdele af jorden som passer sammen.
Flyt øverste del lidt op og drej den evt. med free transform (CTRL+T)


Med eliptical marqee tool trækkes en markering over den nederste jord. Den skal være oval kig på billedet).
Lav nyt lag og fyld med sort. (Edit/fill/black).
Lav endnu et nyt lag (du har stadig ovelen markeret) gå i edit/stroke og giv en 4PX hvid stroke.

Gør det samme for øverste halvdel af jorden.

Men det er lidt kedeligt at den bare er sort indvendig. Så find en himmel (kan også findes på sxc.hu) og placer dette lag umiddelbart over laget
med den sorte oval.
Hold nu cursor mellem det sorte lag og himmellaget samtidig med ALT holdes nede, når cursor ændre form klikkes med musen.
Det der sker er at himmellaget "clippes" på det sorte lag - så du kun kan se himmellaget hvor der er sort.

Det samme kan du gøre med øverste lag.

Nu kan du finpudse. Lave en baggrund - f.eks. den samme mimmel lige over nederste lag. Lav ev. lidt skygge, et eller andet inde i hullet, etc. Jeg har også brugt free transform wrap for at himmelen skal se ud som den følger rundingen. Lagt en lille by ind og skaleret den så den "vokser" op...

På det færdige billed har jeg lagt en bobble - det er let- du kan downloade boblebrush mange steder - så er det bare et klik - de små bobler er samme brush.

Bubble brush - f.eks. her : http://www.brusheezy.com/brushes/1283-bubble-brushes-for-photoshop

Teknikken kan selvfølgelig bruges til andet - her et enkelt eksempel. Baggrunden er lavet med en enkelt form tegnet med polygon lasso - fyldt med farve - og så her jeg brugt step and repeat (se andet sted på siden). Lagt et billed af papir som overlay for at få en mindre fin overflade.

5sep/120

RETOUSH – gammel billeder

Jeg vil her reparerer et gammel foto.

Jeg bruger her et som jeg har fundet på Flickr:

Photo by Carolyn Williams - http://www.flickr.com/photos/carolynwill/2307604945/

Det første jeg gør at at lave en kopi af originallaget.

Denne kopi ændre jeg til sort/hvid. I menupunktet IMAGE/ADJUSTMENT/black and white

Så bruger jeg spot healing brush til de små pletter og til alt andet bruger jeg CLONE stamp.
Clone stamp er fantastisk. Den sampler et start område som du så kan male med. Altså flytte et område til et andet.
Prøv et par gange og de vil se hvordan det virker.


Når du maler skal du kigge på det lille + som er lidt væk fra penslen. Svært at forklare men ikek så svært når man har prøvet en eller to gange.

Når billedet er befriet for revner og hullerne ef fyldt ud, vi jeg reparerer rammen.

For at befri billedet for alle små prikker/støv laver du et nyt lag. I dette lag går du i filter/noise/dust and scratch. Giv den kun så meget at du kan se  støvet forsvinder.

Lav en maske og fyld med sort så dette lag igen forsvinder. Mal nu med hvid pensel i masken der hvor du vil have fjernet støv. På den måde virker filteret kun der hvor det skal virke og giver ikke resten af billedet slør.

 

Tag retangel marquee tool og find det største stykke ramme. lav en kopi. brug free transform tool (CTRL+T) og træk det så det passer på hele billedet.
lav nu kopier til de andre sider også.

 

Nu er det et helt billed med ramme.

Vi skal have lidt mere kontrast. tryk CTRL+L for at åbne levels, træk både den sorte og den hvide lidt mod midten, til du er tilfreds.

Jeg vil gerne have lidt mere spræld i billedet så laver en kopi og går i menu: FILTER/OTHER/HIGH PASS og indtaster værdien 5.
Ændre blendmode fra NORMAL til OVERLAY. Merge de to lag sammen CTRL+E og high pass laget vil lægge sig med det lag under.

Du kan også lege lidt med skarphed under filtermenu sharpen.

Hvis du vil give de en brunlig sepia farve igen kan du trykke CTRL+U og sætte flueben i colorize : Hue : 40, SATURATION 25, ligh 0


Du kan også lege med at male farve på billedet. Lettest ved at lave et tomt lag øverst, sætte opaciteten til 40-50% og blendmode fra NORMAL til COLOR.
Så kan du male med pastelfarver. Ændre opacitet for at forstærke/formindske farven.

Her et par andre (og lettere) billeder

 

 

 

 

3sep/120

Eyes

Åbne et nyt dokument 1000x1000 pixel, hvid baggrund.

Sæt forgrundsfarve til rød og baggrundsfarve til hvid

I menu: filter/render/clouds
filtergallery/texture/staind glas. Værdier cell size:12, border thicknes 4, light Intensety 4
filter/blur/radial blur. Værdierne ZOOM og amount 75

Vi skal nu have "vendt" billedet. tryk CTRL+I (eller gå imenu : image/adjustment/inverse)

Nu skulle du gerne have et lyseblåt billed.

I et nyt lag laver du en stor cirkel og går i menu: EDIT/STROKE og indtaster 4 px og sort som farve
Med magic wand tool eller quick mask tool vælger du alt uden om denne cirkel. I et nyt lag vælger du EDIT/FILL og vælg hvid

I et nyt lag laver du pupillen med enten en cirkel du fylder med sort eller en stor brush men sort.
I dette lag giver du laget et layerstyle (dobbeltklik på det) og vælg outer glow, vælg grøn og ændre size til ca. 170

Nu er øjet færdigt. men for at gøre det lidt glasagtigt tilfører vi lidt spejling.

Først tegner jeg et vindur med 4 retangler fyldt med hvid. Vælger free transform (CTRL+T) og vælger wrap for at ændre formen så den passer med øjets runding.
Jeg ændre opaciteten så det ser naturligt ud.

Jeg laver en cirkel som er næsten så stor som jet og i denne trækker jeg en hvid gradient for at give lidt reflektion.
Sænker også her opaciteten.

Så til slut giver jeg lige et par highlights med en blød brush og hvid farve. Men prøv dig frem.

Du kan evt også gå i nederste lag (den første vi lavede med farven) trukke CTRL+U, vælg colorize og så kan du ændre farve.
Husk også at ændre den layerstyle vi lavede på pupillen.

Jeg har også gjort yderstregen lidt blødere i overgangen - men al dette er fintuning som man kan lege med.

Prøv evt med en at reflekterer et billed i øjet....

 

3sep/120

Der er snart valg i USA

Så her et lille billed af en Lincoln frø der gerne vil vælges. Lavet af to dyr, en skov, en affaldsspand, et skilt.

Men lavet cartoon style :-)